-->

Google+ Followers

Tuesday, April 3, 2012

Kenapa orang tua-tua dulu banyak pantang larang ???



Orang tua-tua dulu banyak pantang larang !!
Pesanan dari dorang pun dah berbakul-bakul,
Kadang-kadang generasi kita dah penat nak ikut..
Tapi ada jugak yang masih mengamalkan pantang larang nenek moyang kita !!

" Anak dara tak elok duduk kat tangga, nanti lambat dapat jodoh "
" Jangan jahit pada pakaian yang kita tengah pakai "
" Jangan intai orang mandi, nanti mata ada ketumbit "
" Jangan  duduk atas bantal nanti bisul "

Itu antara pesanan nenek moyang kita lah..
Tapi kenapa dorang cakap macam tu ek ???



www.tips-fb.com

7 comments:

  1. duduk atas bantal tak bisul..yang bisul kalau duduk atas bantal kekabu yang bisul..tu petua orang2 dulu..tapi time dulu2 tu diorang tak pakai bantal cam kita skang..

    ReplyDelete
  2. @syahmi khalid haha tulah.. mama emma pun slalu pesan pasal duduk atas bantal tuu

    ReplyDelete
  3. sebenarnya yg org tua2 pesan tu ada baiknya... tak ada bisul duduk ats bantal, tp kan ke tak elok duk ats bantal.. bantal tu kan tmpat letak kepala..

    ReplyDelete
  4. @denoOwhh kalau duduk kat tangga tu pulak macam mane ???

    ReplyDelete
  5. ini aku main rasa2 jer..

    tangga : anak dara dok tepi tangga ni dicop pemalas..sebab tu lambat org dtg meminang

    pakaian: takut2 terluka kot

    intai mandi : ini mcm amaran jer kot

    bantal : nampak x sopan dok atas bantal..

    ReplyDelete
  6. mak cik ai pon pesan cmnie jgk =)

    ReplyDelete
  7. diorg just nak larang kita buat benda yang tak beradab je. tu je (:

    ReplyDelete

Ala... janganlah pandang jer keyboard yang mahal tu.. meh komen-komen kat blog nie!!!