-->

Google+ Followers

Tuesday, June 12, 2012

KAHWIN AWAL !! DAH READY KE ??



Assalamualaikum uoals,

Beberapa minggu  nie,
Emma asyik attend weeding orang je...
And kadang-kadang tu tertanya-tanya jugak !!
Ramai kawan-kawan Emma yang menamatkan zaman remaja dalam usia yang muda.
Ada yang habis sekolah je... terus isi form nikah !!
Ada yang kahwin masa tengah further study,
Ada yang setelah bercinta bertahun-tahun kahwin jugak akhirnya,
Ada yang baru kenal kahwin jugak...
So istilah kahwin muda nie tak perlu di persoalkan.

Rasulullah s.a.w bersabda: “Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu solat apabila telah masuk waktunya, jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan) dan anak gadis setelah ditemui (pasangan) yang sesuai untuknya.” – (H.R. Tirmidzi)


Apa yang perlu di persoalkan ???
" Mampukah korang memikul tanggungjawab ?? "
Kadang-kadang istilah perkahwinan nie di anggap remeh je...
Korang boleh tengok sekarang nie,
" Remaja yang kahwin awal banyak yang bercerai "
Emma pernah dengar seorang ustaz tu cakap...
" Solat adalah kunci dalam rumah tangga !! If solat tak jaga, maka rumah tangga pun mudah runtuh!! "
Kadang-kadang Emma terfikir,
Ibu bapa kita pun kahwin awal jugak !!
Mak Emma kahwin pada usia 13 tahun !!
Haaa apa korang rasa ??? kalau Emma waktu tu..
Dalam usia 13 tahun nak jaga diri sendiri pun tak tahu...
Tapi kenapa dorang boleh bahagia ???
Persoalannya !!!

" Cari insan yang boleh menjaga, membimbing, mencintai dan menyanyangi kita sehingga ke akhir hayat..."


www.tips-fb.com

6 comments:

  1. tepuk dada tanya la sama hati..^o^

    ReplyDelete
  2. kalau dah jodoh. yg pntg kena tahu tgjwb dan bkn hy rs seronok semata :)

    ReplyDelete
  3. betul 2..kalau kedua2 belah pihak boleh bgi kerjsama yg baik dlm semua hal. insyaallah perkhwinan akan berkekalan hingga akhir hyt.

    ReplyDelete
  4. Saya setuju huhu..

    ReplyDelete
  5. adakah itu sebabnya ramai gadis kawin dgn lelaki lbh tua atau sanga tua? Kerana memenuhi kriteria menjaga dan membimbing. mencintai, itu bergantung kepada hati dan perasaan..

    ReplyDelete

Ala... janganlah pandang jer keyboard yang mahal tu.. meh komen-komen kat blog nie!!!