-->

Friday, July 22, 2011

Bahasa Inggeris sama penting dengan Bahasa Melayu

11.20am@Bangsar

Jari jemari hari nie masih begitu ghairah menari-nari di papan keyboard. Di tambah dengan perasaan yang sangat-sangat happy... wah dahsyat !! ahahah topik hari nie ????  "Bahasa Inggeris sama penting dengan Bahasa Melayu " betul atau tak ???

Tapi itulah yang dinamakan hakikat !! Bukan kita nak mengagung-agungkan bahasa luar. Tapi Bahasa Inggeris kan bahasa internasional. So tak hairanlah bila ada sesetengah company yang menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa dalam pejabat !!



Bagi yang tak berapa nak fasih sangat bertutur dalam English ha mulalah tergeliat lidah nak menyebutnya.  Hahhahah Emma pun penah merasa  jugak situasi yang sama!! Kadang-kadang kita rasa malu sebab tak teror cakap  " orang putih ". Tapi secara logiknya, kita tak perlu nak ada rasa malu. Sebaliknya kita kena berusaha untuk menguasai bahasa tersebut !!

Ingat lagi time Emma praktikal dulu, boss Emma akan panggil setiap minggu untuk bercakap dalam bahasa Inggeris dengan dia. Dia akan suruh Emma baca paper, tak kiralah The Star, NST atau sebagainya. Janji akhbar Inggeris. Ha time tu mulalah menggigil lutut. Yerlah dia nak kita berbahas dengan dia mengenai isu-isu semasa yang ada dalam paper. Tergagap-gagap lah nak bercakap. Tapi dia faham. Setiap kesalahan dalam sebutan dia akan tegur dan akan betulkan !! So kita tak akan rasa rendah diri sangat.



And sekarang, kat office Emma nie boss Emma tak benarkan Emma cakap Bahasa Melayu dengan dia. Setiap kali ada sebutan dalam bahasa melayu Emma kena bayar RM 1 kat dia. Macam tu jugak dengan dia akan bayar RM 1 kat Emma bila dia sebut dalam Bm. Adil kan ???

And remember this 

" IF YOU LEARNED FROM YOUR MISTAKES YOU ARE INTELLIGENT !! AND IF YOU LEARNED FROM OTHER PEOPLE MISTAKES YOU ARE BRILLIANT !! "
www.tips-fb.com

2 comments:

  1. wah. gila style mcm tu. huk3. mcm kat sekolah pulak main denda2. tapi time practical tulah the best. boleh improve english. kalau saya kat uni, dia ckp denda2 ni da bese. sume ank org kaye. tak kesah pon bayar. so, denda dia kena buat satu essay. tajuk dia tetapkan. penah ade membe kena sekali 5. nangis berjurai-jurai. huk3.

    ReplyDelete

Ala... janganlah pandang jer keyboard yang mahal tu.. meh komen-komen kat blog nie!!!