-->

Google+ Followers

Monday, July 11, 2011

Yang MUDA perlu hormat kepada yang TUA

05.00pm@Bangsar


Pernah tak korang dengar tentang " Hormat menghormati antara yang tua dan yang Muda " ??? ala dalam silibus kat sekolah pun cikgu dah ajar yang kita perlu menghormati kepada yang lebih tua !! betul tak ??? 

Tapi apa yang aku perasan sekarang nie, yang MUDA dah tak tahu nak hormat kepada yang TUA !!! nilai-nilai murni macam tu yang sepatutnya kita terapkan dalam diri dah semakin hilang !! eceh , macam nak buat karangan BM lak !! hhehhe :p

Betul what ape yang aku cakap!! dah tak ada lagi istilah nak hormat-hormat yang lebih TUA dari kita. Aku pernah jugak lah tengok insiden yang seorang mak cik tua nie kena marah dengan sorang budak sekolah menengah !! serius memang tak hormat orang tua betul !! apa lah salah nya mintak maaf elok-elok dengan mak cik tu, padehal budak tu yang salah sebab langgar mak cik tu !! Kesian aku tengok mak cik tu, rasa macam nak kasi ajaran jer kat budak tu.. nasib baik ada insan yang lebih cepat dari aku tegur budak tu !! 

So aku rasa, tak salah kalau kita amalkan budaya hormat pada orang yang lagi tua dari kita. Lebih-lebih lagi mak dan ayah kita.  Sementara kita masih MUDA lah kita kena selalu beringat. Kita sebagai hamba Allah tak selamanya akan terus MUDA. Satu hari nanti kita akan merasa juga saat-saat TUA kita. :D renung-renungkan !!


ops, Dan Sebenarnya ( ehhehe lagu Yuna jap ) yang nie sesi chat aku and kawan-kawan aku... dorang nie lebih tua dari aku sebenarnya. Tapi tak nak ngaku TUA :p hahahha so aku pun layankan ajer... bukan ape.. aku dapat isu nie pun dari chat kteorang nie. Tiba-tiba timbul pulak idea nak buat entry pasal Hormat orang Tua. :d
www.tips-fb.com

2 comments:

  1. haha....bkn yg muda kena hormat org tua ke...haha xnak menggalah

    ReplyDelete
  2. waaaaaaaaaa x nak ngalah !!yang TUA kuat buli yang MUDA !!! :P

    ReplyDelete

Ala... janganlah pandang jer keyboard yang mahal tu.. meh komen-komen kat blog nie!!!