-->

Monday, March 14, 2011

Hikayat Merong Mahawangsa

Hi all.... dah tak cite sedih lagi... ( pls ceria emma !!! anda boleh !!! huhu )
So hari nie aku nak cite pasal cerita yang tengah hagat kat pawagam... " Hikayat Merong Mahawangsa "  aku dengar cerita ni agak menarik but penuh dengan unsur-unsur sastera la coz dia menggunakan bahasa melayu lama.


Akhirnya semalam dapat jugak aku tengok cite nie setelah 3 kali tertangguh...( Thanks Hadi coz teman saya tengok cite nie semalam.. walaupun hampir tak jadi nak tengok... hahahahha)


Korang nak tau tak macam mane cite nie??? Meh sini aku tolong explain kat korang yang tak tengok lagi cite nie...


Ia mengisahkan Hikayat Merong Mahawangsa yang telah menjadi penyelamat kepada kerajaan Langkasuka daripada taklukan lanun Garuda yang diketuai oleh " Kamawas ". Dalam masa yang sama Merong telah menerima tanggungjawab untuk melindungi putera Marcus dari Rom yang dalam perjalanan ke Langkasuka untuk mengahwini Puteri Ying Ying dari China...


Jadi bermulalah pertempuran antara Merong yang dibantu oleh kerajaan China dan Rom untuk menentang lanun Garuda yang terkenal dengan ilmu kekebalannya.  


Cite nie banyak action and tak membosankan. So tahniah kepada KRU Production kerana berjaya mengeluarkan cerita yang lain dari yang lain... balik-balik cerita Cinta... cinta...cinta... bosan kan ??? sekali sekala ada pembaharuan tak salah pun...




www.tips-fb.com

No comments:

Post a Comment

Ala... janganlah pandang jer keyboard yang mahal tu.. meh komen-komen kat blog nie!!!