-->

Tuesday, December 17, 2019

Dosa atau Pahala seorang anak


Assalamualaikum

Ibu bapa mampu jaga 10 anak
Tapi seorang anak belum tentu dapat jaga ibu bapanya
Ya, aku salah seorang yang di beri peluang
Sejak kawen, aku masih di rumah mak ayah aku
Bukan sebab aku mengada-ngada
Tapi, aku fikirkan siapa yang akan jaga dorang ???
Ya, aku ada adik beradik yang ramai
Tapi bila kawen, semua dengan urusan keluarga masing-masing
Sesekali mereka datang ziarah mak ayah
Alhamdulillah
Aku diuji di saat-saat aku bakal melangkah ke alam rumahtangga
Mak, disahkan sakit buah pinggang.
Maka bermulalah rutin aku dan kakak berulang alik hospital.
Hinggakan kami kehilangan kerja kerana kerap bercuti.
Tapi mak lebih penting !!!
Siang dan malam aku dan kakak bergilir menjaga mak sekiranya masuk wad
Ayah, masih kuat ketika itu.
Bergilir-gilir ambil dan hantar mak ke rawatan dialisis

Ayah, mula kesihatan kurang baik 2 tahun selepas itu,
Maka bermulalah episod kami bertambah
Ayah pula berulang alik hospital
Kali ini, adik beradik lelaki pulak di beri tanggungjawab jaga kat hospital
Alhamdulilah
Sehari ke sehari kesihatan semakin merosot
Ayah pula seperti hilang arah
Dalam jaga ada marah nya kami padanya
Walau marah dan lelah
Namun tangan-tangan kami juga yang menjaga hingga saat terakhirnya
Dari mampu uruskan diri sendiri hinggalah seperti bayi kembali
Allah takdirkan kami kehilangan ayah !!!


Hilangnya ayah,
Kami patah sebelah sayap
Mak hilang semangat
Dari hari ke sehari
Mak pula semakin lemah
Hinggalah Allah ambil mak pula
Setahun 3 bulan 18 hari selepas ayah!
Di saat kami tak jangka
Perginya sekelip mata
Kami hilang arah, hilang kasih sayang !!

Ramai yang melihat kami hari-hari
Menjaga dan ada dengan mak ayah semasa mereka sakit
Mereka katakan kami anak-anak yang baik
Allah !!!
Mereka tak tahu
Di sebalik mata yang melihat kebaikkan, 
Kadangkala kami lelah juga
Di sebalik setiap pahala yang kami dapat,
Ada terselit dosa kami 
Kadangkala kami marah mereka
Kadangkala kami merungut
Kadangkala kami lelah
Kadangkala kami jaga dengan kasih sayang

Namun, 
Allah berikan kami kesempatan berbakti
Berbakti hingga nyawa mereka terakhir
Pahala dan dosa kami
Biarlah Allah yang tentukan
Kami
Telah jalankan tanggungjawab kami
Sebagai seorang anak
Berbakti hingga nyawa mereka yang terakhir
InsyaAllah
Akan kami teruskan bakti 
Hingga nafas kami yang terakhir !!

Al Fatihah
MOHAMED ESA MOHD NOOR 030818
ABIDAH ARSHAD 211119
www.tips-fb.com

1 comment:

  1. Salam takziah buat emma sekeluarga.semoga ayah emma ditempatkan di kalangan orang yang beriman soleh.semoga dirahmati selalu.Aameen.

    ReplyDelete

Ala... janganlah pandang jer keyboard yang mahal tu.. meh komen-komen kat blog nie!!!